jjulia

Alla inlägg under maj 2011

Av Julia - 11 maj 2011 16:25

Har lyssnat på denna låten mycken och gillar den!


Och så gillar jag den här låten som är cover på den innan


puss&kram


jjulia♥

Av Julia - 10 maj 2011 21:05

Sova som en gris! ..


Nu så ska jag sanart hoppa in i duschen, men först ville jag bara slänga in ett snabbt inlägg. Imorgon kommer det kanske inte bli så mycket blogga av mig, kanske kan slänga in ett snabbt imorgon. Måste plugga så mycket jag kan!

 

PS; slänger in en liten blid från igår på mig.. Hoppas ni gillar den xD

 

Puss&kram

 

puss♥

 


Av Julia - 10 maj 2011 17:06

  Gammal bild men jag är fortfarande som jag var då..

Nu så sitter jag med ett par små shorts och en kall cola i handen, sitter och ritar på hur mitt rum ska blir, vara eftersom jag ska får 1 och 20 säng (gissa om jag är glad eller vad?)

Idag har det varit en bra dag tycker jag och har chillat i skolan med mina underbara kompisar.På idrotts lektionen så gick vi till ett ställe som vi hade det fett chill var varmt men jag gillade det, den efter fick vi gå och känna på vattnet eftersom vi alla var stekheta. Så jag och ornella besämde oss för om det är varmt på torsdag så ska vi dra dit och bada. På spanskan satt jag och ornella ( http://ornellaa.blogg.se) och pratade allt mellan himel och jord, vi sat och ritade samtidigt och fick massa gjort endå. Vi sitter blevid varrandra på spanksan så inga konstigheter! Hade engelska prov idag gick väll sådär för mig, men annars får jag väl bara ta och göra ett om prov. Nu  blir det att fortsätta skissa fram mitt rum!  

Blir att duscha ikväll har gjort det varje dag nu, kommer bli en duscho man om detta väder ska fortsätta, inte för att jag klagar men -.-


Puss&kram


jjulia♥

Av Julia - 9 maj 2011 07:46

Mamma fyller..

Japp, idag fyller min lilla mamma år så senare idag kommer hela tjocka släckten på besök! Nu håller jag på att tittar på tv och ska snart fixa i ordning mig.

 


puss&kram


jjulia♥

Av Julia - 8 maj 2011 16:31

Hejsan!

-Alla har någott som de vill säga och det jag kommer skriva om  detta inlägget är att jag har dyslexi!

 

I det här inlägget kommer ni att få veta om hur jag upplever dyslexi. När jag fick veta att jag var en dyslektiker. Vad finns det förhjälp medel för just dyslexi? Vad innebär dyslexi.?

Kanske kan jag också svara på några av era frågor?

-         
Dyslexi är inte en sak som jag upplever är jobbigt att leva med, det är
inget som syns på utsidan. Det är inget som är ovanligt och t.ex Sveriges kung
och  prinsessan Victora har det m.fl

        
 Jag  tänkte kanske först när vi skulle på en utredning så  att det var lite
jobbigt  men det var på något sätt skönt.
Innan var jag nog lite rädd att säga till folk, jag sa det bara till dom
närmaste kompisarna jag hade. (När vi fick veta att jag hade dyslexi.)

-         
När jag fick veta att jag var en Dyslektiker  så gick jag i femman. Jag lärde mig att läsa som alla andra i ettan men i tvåan så tyckte jag att det blev lite mycket text. Jag var en liten flicka som aldrig hade haft det svårt att läsa. I fyran och femman fick jag hjälp. Jag började att gå hos en speciallärare som hjälpte mig med att läsa. Jag började halka efter i läsningen och kom på att jag var inte så duktig på att läsa. Eftersom jag gillade att läsa så läste jag alla Lasse och Maja
böckerna. Mamma har alltid gett mig böcker att läsa eller så har hon läst dem för mig. Det har varit viktigt för henne att jag har "läst/hört" de flesta böcker som mina kompisar har läst. Men det min speciallärare sedan sa till mig var att; Att alla människor läser i sin egen takt. Eftersom dom började misstänka att jag var en Dyslektiker så fick jag gå kvar där. Jag började också att få det svårt att lära mig nya språk. I språk och matten fick jag gå till en speciallärare som gick
igenom allt så att jag skulle ha en möjlighet att hänga med .(Det var inte bara jag från mig klass som gick till henne, den var en massa som
gick dit också.) Det var nog bara jag från min klass som gick till henne, som hade dyslexi!

-         
Nu så är det ju så bra så det finns forskare som har forskat runt”dyslexi”. Nu för tiden finns det hjälpmedel. Nu har jag t.ex.  fått en liten
dator med hjälpmedel installerade på datorn och det är en sak( talesyntes) som jag kan sätta igång och då läser den  texten på datorn för mig om jag går in på en sida. Sen så har jag också fått Daisyspelare. En Daisyspelare är en typ av CD-spelare som jag använder som ett hjälpmedel. Jag  har många skolböcker med mycket text,de har jag inlästa på Daisy  istället. Jag har ett väldigt bra bild och hörsel minne.

-   Dyslexi är en sjukdom som gör att man har svårt att läsa och kanske
komma ihåg hur ord stavas. Jag har inte en sådan svår dyslexi det finns olika
svårhetsgrader på dyslexi. Men en sak jag har svårt med är att T.ex att läsa
en text och sedan komma ihåg vad jag har läst. Men Dyslektiker har ofta bra fotografiskt minne, jag har T.ex väldigt bra foto (fotografiskt) minne.

Det är därför jag kanske stavar fel på många ord i ett inlägg t.ex.

När jag började på min nya skola ville jag inte gå till speciallärare längre, jag vill klara mig ändå och det gör jag. Jag har bättre betyg än vad jag trodde var möjligt. Jag klarar mig ganska bra med mina hjälpmedel som jag har fått från skolan. Mamma är glad för att hon slipper läsa allt för mig, men hon blev rätt bra på både religion och historia innan jag efter jul fick min Daisyspelare.

Jag är inte själv vi är många med dyslexi, det finns säkert någon i din omgivning med detta. Alla vet kanske inte vad det handlar om, de kanske tror att det är något fel på dem, eller har kompisar som retar dem. Men jag har tur som har så bra kompisar som accepterar att jag är som jag är och du är som du är.

 

Hoppas att jag kanske har svarat på några av era frågor, om ni har några frågor ställ dem gärna. Så ska jag försöka svara på dom så gått jag kan!

 

PS: Hoppas att det kommer fler läsare till bloggen som kanske börjar läsa  min blogg och ser det som ett bra sätt att hantera dyslexi, än att folk lämnar bloggen!

 

Puss&kram

Jjulia

Av Julia - 8 maj 2011 10:27

Senare idag kommer det komma ett inlägg om en sak jag ska berätta för er som inte vet..


puss&kram


jjulia♥

Av Julia - 8 maj 2011 09:05

Choachen skriver idag..lite på Julias blogg! Hon tyckte att jag skulle lägga ut lite bilder mer spökbilder eller dansbilderna som jag fotograferade på dansuppvisningen i Parken Zoo. Och givetvis gör jag det så jag tänkte visa två av mina favorit bilder som jag har fotograferat från uppvisningen;)



Jag hoppas ni gillar bilderna! Och det är Inte tillåtet att kopiera dem!


Mig finner ni på www.byerica.bloggplatsen.se  



Av Julia - 7 maj 2011 21:41

Nu har jag tittat på Annie filmen från den förra dansuppvisningen, den var bra. Var bara lite konstigt att se sig själv på tv:en! I alla fall, imorgon blir det nått som jag kommer inte ihåg. Ska i alla fall inte vara uppe så länge, ska lägga mig skapligt.  


Puss&kram


jjulia♥ 

Jjulia

  

 

 Jjulia- Vad är det för blogg?

 

Välkommen till min lilla blogg! Mitt fullständiga namn är Julia och det är jag som driver denna blogg! Här bjuder jag allt mellan vardag, äventyr och lite stil på köpet! Jag hoppas att ni tycker om bloggen!

- Jjulia finns även på Facebook!

Design & Choach

Jjulia har en choach som har gjort headern och tagit Alla bilder vid headern och här vid menyn till höger! Ni finner choachen på hennes blogg:

 

www.byerica.bloggplatsen.se

Info-Vem är Julia?

Mitt namn är Julia och jag är en tonårstjej på 13 år som gillar att vara med mina Underbara vänner, ha skoj med galna äventyr och att shoppa! Jag hoppas att du kommer gilla min blogg!

-Love the way you are!

 

 

Ställ din fråga till mig här!

23 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Gästboken

Translations in different languages


Ovido - Quiz & Flashcards